La setmana passada, la pèrdua de viatgers es va situar, de mitjana, en un 91% menys del que és habitual, i per això l’oferta del transport urbà ja era d’entre el 33% i el 70% de l’oferta habitual. D’entre els municipis que tenen més de 100.000 habitants, els canvis més significatius seran els de Sabadell i Mataró, que hauran de reduir considerablement la seva oferta.
AMTU- El transport públic urbà dels municipis associats a l’AMTU ofereixen, a partir d’aquesta setmana, un servei similar al que tenen normalment durant els caps de setmana, tal i com estableix l’Ordre TMA/306/2020, publicada el 30 de març al BOE.
De fet, actualment molts dels ajuntaments ja tenien una oferta d’aquestes característiques, ja que havien anat adaptant el servei de transport urbà a la disminució de la demanda produïda en els últims dies. La setmana passada, la pèrdua de viatgers es va situar, de mitjana, en un 91% menys del que és habitual, i per això l’oferta del transport urbà ja era d’entre el 33% i el 70% de l’oferta habitual.
En tots els casos, l’oferta de transport té en compte el límit d’un terç de la capacitat dels vehicles, establert en la Resolució de la Generalitat SLT/737/2020, de 13 de març, per la qual s'adopten mesures complementàries per a la prevenció i el control de la infecció pel SARS-CoV-2.
Municipis de 100.000 habitants
D’entre els municipis que tenen més de 100.000 habitants, els canvis més significatius seran els de Sabadell i Mataró, que hauran de reduir considerablement la seva oferta. Sabadell la reduirà fins al 41%, i Mataró està en fase d’estudi. Terrassa, en canvi, mantindrà la mateixa oferta que fins ara.
Cal tenir en compte que, en aquests municipis, hi ha hagut una davallada de la demanda significativa del voltant del 90%.
Municipis entre 50.000-100.000 habitants
Pel que fa als municipis d’entre 50.000 i 100.000 habitants, cal destacar que Sant Cugat del Vallès passarà de tenir més del 70% de l’oferta a donar el mateix servei que els diumenges. Mollet del Vallès també redueix considerablement l’oferta que donava fins ara i que era de més del 74%, i passa a tenir una oferta similar a dissabte amb quatre expedicions més.
Granollers i Cerdanyola ja havien rebaixat la seva oferta de transport en un 43% i 48% respectivament, i per tant, no faran cap canvi. Manresa passarà d'una oferta de més del 66% de l'habitual a gairebé un 51%, i Rubí està en fase d’estudi.
En la darrera setmana, la davallada de la demanda en aquests municipis ha arribat a ser d’entre gairebé el 90% (Vilanova i la Geltrú) fins a més del 95% (Sant Cugat del Vallès).
Municipis de menys de 50.000 habitants
Finalment, la majoria dels municipis que tenen menys de 50.000 habitants ja havien reduït la seva oferta en un 50-60%. Tanmateix, Vic estudia reduir el servei fins a un 33% de l’habitual, i Lliçà d’Amunt també aplicaria una reducció important. La resta de municipis, estan en fase d’estudi.
La davallada de la demanda del passat divendres, 27 de març, va ser en aquests municipis d’entre gairebé 89% (Teià) fins a més del 95% (Vic).
Les diferències en les reduccions que cada ajuntament aplica al seu transport urbà, es deu a la diferent tipologia de servei i d’oferta existent en cada municipi, en funció del territori al qual donen servei. Cal tenir en compte que hi ha municipis que només tenen un, dos o tres vehicles en servei i, per tant, un percentatge de reducció molt alt implicaria desatendre o deixar sense transport públic part de la població.